zaterdag 17 januari 2015

Uitzending 50: The Big Lebowski

Tijdens de 1e aflevering van Soundtrack in 2015 stond de komische film "The Big Lebowski" uit 1998 centraal. De hoofdrollen werden vertolkt door Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore. De film werd geregisseerd door Joel Coen.

Het verhaal:
Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

De Soundtrack:
1. The Man In Me - Bob Dylan 
2. Her Eyes Are A Blue Million Miles - Captain Beefheart 
3. My Mood Swings - Elvis Costello 
4. Ataypura - Yma Sumac 
5. Traffic Boom - Pierro Piccioni 
6. I Got It Bad And That Ain't Good - Nina Simone 
7. Stamping Ground - Moondog 
8. Just Dropped In (To See What Condition My Condition Was In) -
Kenny Rogers/First Edition 
9. Walking Song - Meredith Monk
10. Gluk Das Mir Verblieb (from Die Tote Stadt) 
11. Lujon - Henry Mancini 
12. Hotel California - Gipsy Kings 
13. Technopop - Carter Burwell 
14. Dead Flowers - Townes Van Zandt 

Film Top 10:
1. The Hobbit: The Battle of the Five Armies (1) 3e Week
2. Gooische Vrouwen 2 (2) 
3. Exodus: Gods and Kings (3) 
4. Mees Kees op de planken (4) 
5. The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 (5) 
6. Penguins of Madagascar (6) 
7. Annie (7) 
8. Wiplala (8) 
9. Interstellar (9) 
10. Mr. Turner (10) 

DVD Top 10:
1. Into the Storm (1) 2e Week
2. Lucy (2) 
3. Sex Tape (3) 
4. Hercules (4) 
5. Dawn of the Planet of the Apes (5) 
6. The Prince (6) 
7. The Expendables 3 (7) 
8. Predestination (8) 
9. Transcendence (9) 
10. The Fault in Our Stars (10) 

Filmtip:
Into the Wild (2007), vrijdag 9 januari om 22:20 uur op NPO 3

Inspector Habets:
Ik weet dat ik ooit een film gezien heb toen ik klein was (jaren 80), en die indruk op me heeft gemaakt. Maar de weinige details die ik nog ken zijn deze: Een familie zit in de auto, en het broertje maakt de veters van zijn zusje aan elkaar vast. Dan gebeurt er een ongeluk. Iedereen verlaat snel de auto. Het zusje kan er niet uit vanwege de aan elkaar gebonden veters. De auto ontploft op het moment dat de vader terugloopt om het zusje te helpen. Volgens mij komt het zusje vervolgens spoken. Ik weet niet of dat op een goede of slechte manier ging, maar ik herinner me vaag een scène met de vader en zoon die volgens mij aan het frisbeëen zijn, en dat het zusje dan opeens in het huis voor het raam staat. Het is een beetje vaag allemaal, maar vooral die veterscène zou voldoende informatie moeten zijn. Wat ik me trouwens vaag meen te herinneren, is dat het zusje Jennifer heette, maar dit weet ik niet zeker.

Maurice (45 jaar)

Antwoord: Don't Go to Sleep (1982) Momenteel niet op DVD verkrijgbaar

Bioscoopagenda Maastricht:
http://www.biosagenda.nl/films-bioscoop-bioscopen_maastricht_91.html

Bioscoopagenda Lanaken:
http://www.biosagenda.nl/films-bioscoop-bioscopen_lanaken_83.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten